ضخامت سنج رنگ و لعاب

Coating Thickness Gauge


دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ امروزه در صنایع مختلف و برای اندازه گیری ضخامت لعاب و پوشش به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو سوالاتی از قبیل ضخامت سنج لعاب چیست؟ ، نحوه کار دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ چگونه است؟ کاربرد دستگاه اندازه گیری ضخامت در کجاست؟ آیا دستگاه سنجش ضخامت CEM خوب است ؟ پیوسته جزء سوالات پر تکرار در این زمینه می باشد. از این رو بر آن شدیم تا در این جا در مورد دستگاه اندازه گیری ضخامت لعاب به اختصار توضیحاتی را ارائه دهیم.

اندازه گیری ضخامت ها به وسیله ضخامت سنج

یکی از موضوعات مورد توجه در کنترل کیفیت پوشش های دوگانه به ویژه در پوشش های آلی اندازه گیری پوشش می باشد. ابزارآلات قابل حمل (دستی) و جدیدی مانند ضخامت سنج ها برای این منظور طراحی و عرضه شده است.

اندازه گیری پوشش برای تولید کننده و مصرف کننده حائز اهمیت بالایی است. عیوب موجود در پوشش می تواند منجر به زنگ زدگی سطح گردد ، بدین ترتیب اهمیت کنترل کیفیت محصول بارز گشته و در بسیاری از موارد نیاز به مستند نمودن اندازه گیری ها به شکل الکترونیکی است. همچنین این تجهیز در تشخیص ضخامت رنگ خودرو نیز مورد استفاده قرار می گیرد در این موارد می توان از دستگاه های اندازه گیری ضخامت استفاده کرد.

DT-156H

ضخامت سنج لعاب دیجیتال یا Digital Coating Thickness Gauge از بسیاری از روشهای قدیمی اندازه گیری ضخامت انواع سطح ، دقیق تر و تکرار پذیر ‏تر می باشد. این تجهیزات معمولا با ایجاد جریان eddy curent در لایه مورد نظر به ضخامت آن پی می برند.

در خرید ضخامت سنج لعاب لایه بایستی در قدم اول به جنس سطحی که لایه مورد نظر بر روی آن قرار گرفته است از نظر آهنی یا غیر آهنی بودن توجه داشته باشید. البته بعضی از کمپانی های تولید ضخامت سنج لعاب امکان اندازه گیری ضخامت بر روی هر دو پایه آهنی و غیر آهنی را در یک دستگاه فراهم کرده اند. در قدم بعدی می توان به مدل های پراب جدا و سرهم اشاره کرد. میزان دقت و رنج اندازه گیری بر حسب میکرون هم از فاکتورهای انتخاب این تجهیزات می باشد. از جمله کاربرد های دستگاه دستگاه اندازه گیری ضخامت لعاب می توان به اندازه گیری ضخامت فیلم خشک ، ضخامت پلی اتیلن که یکی از مهم ترین اندازه گیری ها در صنعت پوشش (به دلیل تاثیر آن در روند اخذ پوشش ، کیفیت و هزینه ) است و … اشاره نمود.

کاربرد ضخامت سنج رنگ

ضخامت سنج پوشش در موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • تشخیص ضخامت رنگ خودرو (ضخامت سنج رنگ خودرو)
  • تشخیص یکنواختی رنگ
  • تشخیص پوشش کامل لعاب
  • تشخیص پوشش کامل رنگ
  • تشخیص ضخامت هر نوع پوشش
  • و …

بهترین ضخامت سنج رنگ

نکاتی که در انتخاب ضخامت سنج رنگ و لعاب باید در نظر گرفت:

  • مقدار و محدوده اندازه گیری ضخامت پوشش
  • دارا بودن قابلیت نمایش مقادیر حداقل / حداکثر و مقدار متوسط
  • قابلیت اتصال به PC
  • نشانگر خطا
  • حافظه به منظور بازخوانی اطلاعات

از جمله ضخامت سنج های موجود در بازار می توان به دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ بنتک ، سم ، مارمونیکس ، بستون و اکستچ اشاره کرد که در این میان کمپانی CEM Instruments با برند CEM یکی از معتبر ترین برند ها در زمینه تولید دستگاه اندازه گیری لعاب و پوشش یا همان coating thickness gauge می باشد که دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ و پوشش سم مدل CEM DT-156H را می توان به عنوان یکی از محصولات بسیار پرفروش این برند در بازار جهانی معرفی کرد. فروشگاه اینترنتی cem-instruments.ir نماینده رسمی فروش تجهیزات CEM در ایران می باشد که برای خرید تمامی محصولات این برند از جمله دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ و پوشش سم مدل CEM DT-156H می توانید به این سایت مراجعه فرمایید.