پارتیکل کانتر چیست ؟ امروزه با توجه به افزایش حساسیت ها بر روی مسئله محیط زیست و افزایش نظارت و بازرسی بر روی محیط پیرامون زندگی بشر، شاید سوالاتی از قبیل موارد زیر در ذهن شما مطرح شده باشد

  • _ پارتیکل کانتر چیست ؟
  • _ کاربرد پارتیکل کانتر در کجاست؟
  • _ نحوه کار پارتیکل کانتر چگونه است؟
  • _ چه پارتیکل کانتری بهتر است ؟
  • _ قیمت پارتیکل کانتر چقدر است ؟

که امروز در این مقاله میتوانیید پاسخ سوال خود را دریافت کنید …

 

پارتیکل کانتر یا غبار سنج چیست

پارتیکل کانتر دستگاهی است که ذرات معلق در هوا را شمارش کرده و بدین ترتیب محیط مورد اندازه گیری را غبار سنجی می کند از این رو به این دستگاه، غبار سنج هوا ، دستگاه اندازه گیری ذرات هوا و دستگاه ذره شمار هوا نیز میگویند پارتیکل کانتر یک دستگاه منفرد است که همزمان علاوه بر شمارش ذرات معلق در هوا قادر به تشخیص آن ها نیز می باشد.

پارتیکل کانتر (غبار سنج) چگونه کار میکند

نحوه کار در امر شمارش ذرات ، مبتنی بر یکی از روش های پراکندگی نور ، وجود مانع برای عبور نور و یا تصویر برداری مستقیم می باشد. در روش پراکندگی نور ، انرژی بالای منبع نور برای روشن کردن ذرات در یک اتاق برای تشخیص ذره مورد نظر استفاده می شود. ذره از طریق منبع نور ( معمولا نور لیزر و یا هالوژن) عبور می کند و اگر نور پراکنده شود توسط یک آشکارساز تشخیص داده خواهد شد. اگر از تصویربرداری مستقیم استفاده شود نور هالوژن بیان کننده این است که ذرات از دوربینی که دارای بزرگنمایی و کیفیت بالایی است عبور کرده است

برای اندازه گیری ویژگی های ذرات می توان از ویدئو ضبط شده که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری قابل دسترسی است استفاده کرد. اگر از روش مانع نور استفاده کنیم می توان آن قسمت از نور که از دست رفته است را تعیین کنیم. بدین ترتیب که دامنه نور پراکنده شده و یا مسدود شده ، اندازه گیری شده و ذره شمارش می شود و مطابق با جدول استاندارد می شود. در روش تصویربرداری مستقیم با استفاده از یک دوربین تصویربرداری با وضوح بالا می توان ذرات را شمرد و با استفاده از نور می توان ذرات را شناسایی کرد. بوسیله نرم افزار می توان بصورت آنلاین اندازه ، رنگ و شکل ذرات را تجزیه و تحلیل نمود.

 

کاربرد پارتیکل کانتر

با توجه به انواع پارتیکل کانتر ، این دستگاه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند که میتوان  کاربرد این دستگاه را به سه دسته  اصلی تقسیم کرد:

  1.    *پارتیکل کانتر آئروسل (هوا)
  2.    *پارتیکل کانتر مایع
  3.    *پارتیکل کانتر جامد

 

پارتیکل کانتر آئروسل

پارتیکل کانتر آئروسل برای تعیین کیفیت هوا از روش شمارش و اندازه گیری ذرات موجود در هوا استفاده می کند. این اطلاعات در تعیین مقدار ذرات در داخل یک ساختمان و یا در هوای محیط بسیار مفید است. همچنین در درک سطح تمیزی در یک محیط کنترل شده ، مفید می باشد. به طور مثال برای آزمایش و طبقه بندی اتاق تمیز می توان از پارتیکل کانتر آئروسل استفاده کرد تا یک استاندارد خاص طبقه بندی اتاق تمیز حاصل شود. استانداردهای متعددی برای طبقه بندی اتاق تمیز وجود دارد که اغلب از طبقه بندی امریکایی  استفاده می شود.

پارتیکل کانتر مایع

پارتیکل کانتر مایع تعیین کیفیت را با استفاده از عبور مایع از طریق خودش انجام می دهد. تعداد و اندازه ذرات می تواند در صورتی که مایع به اندازه کافی تمیز باشد ، برای نرم افزار طراحی شده مورد استفاده قرار گیرد. از پارتیکل کانترهای مایع می توان برای آزمایش کیفیت آب آشامیدنی ، راه حل های تمیز کردن مایع ، نظافت تجهیزات تولید برق ، ساخت قطعات و یا داروهای تزریقی استفاده کرد. پارتیکل کانتر مایع همچنین برای تعیین تمیزی سطح مایعات هیدرولیک استفاده می شود. نکته قابل توجه در زمینه سیستم های هیدرولیک این است که 75 الی80٪ از خرابی ها در سیستم هیدرولیک را می توان به آلودگی نسبت داد.

پارتیکل کانتر جامد

پارتیکل کانتر جامد برای اندازه گیری ذرات خشک در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای آن برای اندازه گیری سنگ های خردشده در معدن سنگ می باشد. Sieves ابزارهایی هستند که برای اندازه گیری اندازه ذرات خشک استفاده می شوند. بر اساس سیستم بینایی نیز می توان با سهولت و دقت فوق االعاده ای اندازه ذرات خشک را اندازه گیری کرد.

 

پارامترهای مهم در انتخاب پارتیکل کانتر یا غبار سنج :

پارامترهای مهم در انتخاب یک غبارسنج به شرح زیر می باشد:

  •  *تعداد کانال ها شمارش ذرات
  •  *سایز کانال ها شمارش شمارش ذرات
  •  *بیشترین ذره قابل شمارش در لیتر
  •  *کوچکترین سایز قابل اندازه گیری
  •  *بزرگترین سایز قابل اندازه گیری

 

بهترین پارتیکیل کانتر (غبار سنج)

امروزه پارتیکل کانتر ها در کمپانی های بزرگی که در زمینه تجهیزات اندازه گیری فعالیت می کنند ، با دقت و کیفیت بالا  با قیمت های متفاوت تولید می شوند که از جمله آن ها می توان به پارتیکل ای زد (AZ) ، پارتیکل کانتر فلوک (fluke) ، پارتیکل کانتر یونی تی (uni-t) ، پارتیکل کانتر اکستچ (EXTECH) ، پارتیکل کانتر سم (cem) و پارتیکل کانتر تس (tes) تستو (testo) به عنوان برترین پارتیکل کانتر های موجود در بازار جهانی اشاره کرد

در این میان کمپانی CEM Instruments با برند CEM یکی از معتبر ترین برند ها در زمینه تولید پارتیکل کانتر یا همان غبار سنج می باشد که پارتیکل کانتر سم مدل CEM DT-9881M را می توان به عنوان یکی از محصولات بسیار با کیفیت و پر فروش این برند در بازار جهانی معرفی کرد. فروشگاه اینترنتی cem-instruments.ir نماینده رسمی فروش تجهیزات CEM در ایران می باشد که برای خرید تمامی محصولات این برند از جمله پارتیکل کانتر سم مدل CEM DT-9881M با بهترین قیمت و به همراه 2 سال ضمانت نامه کتبی و خدمات پس از فروش می توانید به سایت این فروشگاه مراجعه فرمایید.